היכן ינהג נהג בכביש בעל שני נתיבי נסיעה בכיוון נסיעתו?

היכן ינהג נהג בכביש בעל שני נתיבי נסיעה בכיוון נסיעתו?

אחת השאלות החשובות ביותר שעולות במבחן התיאוריה, וגם בחיים עצמם על הכביש, היא היכן ינהג נהג בכביש בעל שני נתיבי נסיעה בכיוון נסיעתו?. נהגים רבים תוהים מהו הנתיב הנכון לנסיעה שגרתית, במיוחד בכבישים רב-נתיביים. שאלה זו אינה רק עניין של תיאוריה, אלא נוגעת ישירות לבטיחות ולזרימת התנועה.

במאמר זה, דרייבלי תעשה סדר ותסביר את החשיבות של נהיגה בנתיב הימני, מתי מותר לעבור לנתיב השמאלי, ומה קובעות תקנות התעבורה בנושא. המטרה היא להעניק לכם, הנהגים, את כל המידע הנחוץ כדי לנהוג בצורה בטוחה, חוקית ויעילה יותר. הבנה מעמיקה של נושא זה תסייע לכם לעבור את מבחן התיאוריה בקלות, ותהפוך את הנסיעות שלכם לנעימות ובטוחות יותר.

היכן ינהג נהג בכביש בעל שני נתיבי נסיעה בכיוון נסיעתו?

התשובה לשאלה היכן ינהג נהג בכביש בעל שני נתיבי נסיעה בכיוון נסיעתו? היא חד משמעית: עליו לנסוע בנתיב הימני, אלא אם כן הוא מבצע עקיפה או פונה שמאלה. זהו כלל בסיסי בדיני התעבורה בישראל, והוא נועד להבטיח זרימת תנועה חלקה ובטוחה.

תקנה 35 לתקנות התעבורה קובעת במפורש כי על כל נהג "להשתמש ככל האפשר בצדו הימני הקיצוני של הכביש". המשמעות היא, שבכביש דו-נתיבי, חובתו של הנהג היא לנסוע בנתיב הימני, אלא אם יש סיבה מוצדקת לעבור לנתיב השמאלי.

הנתיב השמאלי נועד בעיקרו לשני מצבים עיקריים: עקיפה של כלי רכב אחרים ופנייה שמאלה. אם אינכם מבצעים אף אחת מהפעולות הללו, עליכם להישאר בנתיב הימני. נסיעה ממושכת בנתיב השמאלי שלא לצורך עלולה להפריע לתנועה ולגרום לעיכובים מיותרים לנהגים אחרים.

אחת המטרות העיקריות של חובה זו היא לשמור על הנתיבים השמאליים פנויים. נתיבים אלו נועדו לאפשר לנהגים לעקוף בבטחה ובמהירות כלי רכב איטיים יותר, ולבצע פניות שמאלה בצורה נוחה. כאשר נהגים נוסעים בנתיב השמאלי שלא לצורך, הם חוסמים את האפשרות של אחרים לעקוף, ויוצרים "פקק" גם בנתיב הזה.

מעבר לחשיבות של זרימת התנועה, יש גם היבט בטיחותי לחובה לנסוע בנתיב הימני. במקרה של סכנה או חירום, נהג הנוסע בנתיב הימני יכול במהירות ובקלות לברוח לשול הדרך, ולמזער את הנזק. נהג הנוסע בנתיב השמאלי יתקשה יותר לבצע תמרון כזה, ויסכן את עצמו ואת הסובבים אותו.

חשוב להדגיש: החובה לנסוע בנתיב הימני תקפה בכל סוגי הכבישים, כולל כבישים חד-סטריים. גם בכביש חד-סטרי בעל מספר נתיבים, עליכם לנסוע בנתיב הימני ביותר הפנוי, אלא אם אתם עוקפים או פונים שמאלה.

לסיכום, נהיגה בנתיב הימני היא לא רק עניין של ציות לחוק, אלא גם עניין של בטיחות, יעילות ושיתוף פעולה בין משתמשי הדרך. הקפדה על כלל זה תורמת לזרימת תנועה חלקה יותר, מפחיתה את הסיכון לתאונות, ומשפרת את חוויית הנהיגה של כולנו. דרייבלי מזכירה לכם – שמרו על הנתיב הימני, ותיסעו בבטחה! זכרו תמיד את הכלל הבסיסי: היכן ינהג נהג בכביש בעל שני נתיבי נסיעה בכיוון נסיעתו?

מה קובעות תקנות התעבורה לגבי נסיעה בנתיב הימני?

כפי שציינו קודם, תקנה 35 לתקנות התעבורה היא הבסיס לחובת הנסיעה בנתיב הימני. התקנה קובעת באופן חד משמעי כי "נוהג רכב ישתמש ככל האפשר בצדו הימני הקיצוני של הכביש, אף בכביש חד-סטרי". כלומר, החוק מחייב אותנו, הנהגים, לנסוע בצד ימין של הכביש, בכל מצב אפשרי.

חשוב לשים לב שהחובה הזו תקפה גם בכביש חד סטרי. גם אם ישנם מספר נתיבים בכיוון הנסיעה שלנו, עדיין עלינו להשתמש בנתיב הימני ביותר הפנוי, אלא אם כן יש לנו סיבה מוצדקת לעבור לנתיב שמאלי יותר.

אך מה המשמעות של הביטוי "ככל האפשר"? האם ישנם מצבים שבהם מותר לנו לסטות מהחובה לנסוע בנתיב הימני? התשובה היא כן. התקנה עצמה מכירה בכך שישנם מצבים חריגים שבהם נסיעה בנתיב השמאלי היא מוצדקת ואף הכרחית.

אחד המצבים הללו הוא כמובן עקיפה. כאשר אנו מעוניינים לעקוף כלי רכב אחר הנוסע לאט יותר, מותר לנו לעבור לנתיב השמאלי, לבצע את העקיפה בבטחה, ולאחר מכן לחזור לנתיב הימני. חשוב לזכור שעקיפה צריכה להתבצע רק כאשר יש שדה ראייה פנוי ובטוח, ותוך שמירה על כללי התנועה.

מצב נוסף שבו מותר לסטות מהחובה לנסוע בנתיב הימני הוא כאשר אנו מתכננים לפנות שמאלה בצומת הקרובה. במקרה כזה, עלינו לעבור לנתיב השמאלי בהדרגה ובזהירות, תוך איתות מראש, כדי לאפשר לנהגים אחרים לדעת על כוונתנו.

בנוסף, מותר לנו לסטות מהחובה לנסוע בנתיב הימני אם יש מכשול כלשהו בנתיב שלנו, כמו למשל רכב חונה, בור בכביש, או עבודות בכביש. במקרה כזה, עלינו לעבור לנתיב השמאלי כדי לעקוף את המכשול, ולאחר מכן לחזור לנתיב הימני.

תקנות התעבורה גם מתייחסות באופן ספציפי לנתיבי תחבורה ציבורית. אם יש נתיב המיועד לתחבורה ציבורית בצד ימין של הכביש, עלינו לנסוע בנתיב הימני ביותר מבין הנתיבים שאינם מיועדים לתחבורה ציבורית. לדוגמה, אם יש נתיב אוטובוסים בצד ימין, עלינו לנסוע בנתיב הסמוך לו משמאל.

לסיכום, תקנות התעבורה קובעות באופן ברור את החובה לנסוע בנתיב הימני, אך גם מכירות בכך שישנם מצבים חריגים שבהם מותר ואף הכרחי לסטות מחובה זו. הבנה מעמיקה של תקנות אלו תסייע לכם לנהוג בצורה חוקית, בטוחה ויעילה יותר. דרייבלי ממליצה לכם ללמוד היטב את תקנות התעבורה, ולהקפיד על יישומן בכל נסיעה.

מה קורה אם לא נוסעים בנתיב הימני?

נסיעה בנתיב השמאלי שלא לצורך היא עבירת תנועה לכל דבר ועניין. אמנם מדובר בעבירה יחסית קלה, אך היא עדיין עלולה לגרור קנס כספי ואף נקודות חובה. מעבר לכך, נסיעה כזו עלולה לגרום להפרעה משמעותית לזרימת התנועה ולעיכובים מיותרים לנהגים אחרים.

אחת הבעיות העיקריות בנסיעה בנתיב השמאלי שלא לצורך היא שהיא חוסמת את האפשרות של נהגים אחרים לעקוף. כאשר נהג נוסע בנתיב השמאלי במהירות נמוכה או דומה למהירות הנסיעה בנתיב הימני, הוא מונע מנהגים אחרים לעקוף אותו, ויוצר מעין "חסימה" בכביש.

חסימה זו עלולה לגרום לתסכול רב בקרב הנהגים האחרים, ואף להוביל לביצוע עקיפות מסוכנות ולא חוקיות. נהגים מתוסכלים עלולים לנסות לעקוף מימין, לעבור בין נתיבים בצורה פתאומית, או לנהוג בצורה אגרסיבית יותר.

משטרת ישראל אוכפת את החובה לנסוע בנתיב הימני, ונותנת דוחות לנהגים שנתפסים נוסעים בנתיב השמאלי שלא לצורך. השוטרים בוחנים את נסיבות המקרה, ובודקים האם הייתה סיבה מוצדקת לנסיעה בנתיב השמאלי. אם לא הייתה סיבה כזו, הנהג צפוי לקבל קנס.

חשוב להבין שהחובה לנסוע בנתיב הימני היא לא רק עניין של חוק, אלא גם עניין של שיתוף פעולה בין משתמשי הדרך. כאשר כל הנהגים מקפידים על כללי התנועה, הכבישים הופכים לבטוחים ויעילים יותר. נסיעה בנתיב הימני שלא לצורך היא מעשה אגואיסטי שפוגע בכולם.

דרייבלי קוראת לכל הנהגים לגלות אחריות ולנהוג בצורה נכונה ובטוחה. הקפידו לנסוע בנתיב הימני, ותנו לאחרים לעקוף בבטחה. זכרו, כולנו חולקים את הכביש, ושיתוף פעולה הוא המפתח לנסיעה נעימה ובטוחה יותר.

סיכום: שמירה על נתיב ימני – למען בטיחות וזרימה

נהיגה בנתיב הימני היא חובה בסיסית המעוגנת בתקנות התעבורה. הנתיב השמאלי נועד בעיקרו לעקיפה ולפניות שמאלה, ושימוש בו שלא לצורך פוגע בזרימת התנועה ועלול לסכן את הנהגים.

דרייבלי מזכירה לכם: הקפידו לנסוע בנתיב הימני, אלא אם אתם עוקפים או פונים שמאלה. שמרו על כללי התנועה, גלו אחריות, ותיסעו בבטחה. זכרו, שמירה על נתיב ימני תורמת לכבישים בטוחים וזריזים יותר, ומשפרת את חוויית הנהיגה של כולנו.

דרייבלי קוראת לכל הנהגים לנהוג בצורה נכונה ובטוחה, ולזכור שהכביש הוא מרחב משותף שדורש שיתוף פעולה ואחריות הדדית.

שאלות נפוצות

לא, החוק מחייב נהיגה בנתיב הימני ביותר, אלא אם כן יש צורך לעקוף או להתכונן לפניה שמאלה.

במקרה כזה, ייתכן שתוכל לערער על הדו"ח, אך חשוב להצטייד בראיות (כמו תמונות או סרטונים) שיוכיחו את מצב הכביש.

כן, מותר לעקוף רכב דו גלגלי, ובלבד שהעקיפה ממלאת אחר ההוראות האחרות של תקנות התעבורה.

כן, אסור לעקוף במקומות כמו צמתים, מעברי חציה, או כאשר קו ההפרדה הוא רצוף.

מאמרים נוספים בנושא

מהי הדרך הנכונה לירידה מתוכננת לשול הדרך הנמוך מהכביש?

ידע כללי בתעבורה

22 מרץ 2025

מהי הדרך הנכונה לירידה מתוכננת לשול הדרך הנמוך מהכביש?

נהגים רבים, מנוסים וחדשים כאחד, שאלו אותנו: מהי הדרך הנכונה לירידה מתוכננת לשול הדרך הנמוך מהכביש?. שולי הדרך הם רצועת

מה הם התנאים החשובים ביותר לירידה בטוחה לשול הדרך?

ידע כללי בתעבורה

22 מרץ 2025

מה הם התנאים החשובים ביותר לירידה בטוחה לשול הדרך?

תלמידי נהיגה רבים שואלים בתחילת דרכם: מה הם התנאים החשובים ביותר לירידה בטוחה לשול הדרך?. שול הדרך הוא מושג מפתח

מה הן הפעולות שעליך לנקוט לפני ירידה מתוכננת לשול בדרך שאינה עירונית?

ידע כללי בתעבורה

22 מרץ 2025

מה הן הפעולות שעליך לנקוט לפני ירידה מתוכננת לשול בדרך שאינה עירונית?

שאלה שנהגים רבים אינם יודעים את התשובה אליה היא: מה הן הפעולות שעליך לנקוט לפני ירידה מתוכננת לשול בדרך שאינה

מהו רכב היברידי?

ידע כללי בתעבורה

22 מרץ 2025

מהו רכב היברידי?

בעולם הרכב המודרני, המונח "רכב היברידי" הולך ונעשה נפוץ יותר ויותר. אבל מהו רכב היברידי?. רכבים היברידיים מייצגים שילוב מרתק

תפריט נגישות